Moeten we mannen opvoeden – deel 2

10 jaar geleden lanceerde Tarana Burke een virale campagne waarbij vrouwen die seksuele intimidatie of seksueel geweld mee hebben gemaakt, “me too” op hun facebook of Twitter deelden. Doel was om de omvang van het probleem duidelijk te maken.

Maar naast de omvang van het probleem aangeven, willen we er natuurlijk ook iets aan doen. En zoals vaak als er aandacht is voor dit probleem, is een van de geopperd oplossingen “mannen opvoeden”.
Lees verder

Wat moet je doen bij een aanslag?

wachten op een aanslagIn de Verenigde Staten zijn “mass shootings” aan de orde van de dag. Mannen die, om wat voor reden dan ook, besluiten bekenden en onbekenden met een regen aan kogels te bestoken.

In Nederland zijn vuurwapens gelukkig verboden. Daarnaast zijn er hier tot nu toe weinig aanslagen gepleegd. Maar mocht zoiets een keer hier gebeuren, of mocht je in een land zijn waar dit wél vaker gebeurt, wat kun je dan het beste doen?
Lees verder

Omgaan met gevaarlijke personen

TsunamiEigenlijk kan ik heel kort zijn over omgaan met gevaarlijke mensen:

“Niet doen”.

Het allereerste sociale veiligheidsprincipe is: “Wees nooit alleen met problematische mensen.” Punt. En meer dan niet alleen met ze zijn: de enige juiste manier om met problematische mensen om te gaan is ze niet in je leven toe te laten.

Helaas zit de wereld niet zo simpel in elkaar, en zijn er momenten dat je soms toch moet communiceren met mensen met wie je dat eigenlijk liever niet doet. Daar gaat deze blogpost over.
Lees verder

Vier verboden woorden

Onze geest is een gek ding. Hij is als de lens van een camera. Je kunt hem nergens op de foto zien, maar hij bepaalt wel of het beeld scherp of wazig is, welke kleur de foto heeft, en wat er op de foto staat. En – hij is nooit 100% perfect, dus je foto is nooit 100% “waar”.

Maar je kunt leren wat de eigenschappen van die lens zijn. En je kunt ervoor kiezen een andere lens aan te schaffen die beter bij jouw doel past. Want een lens bepaalt hoe je foto eruit ziet, maar de foto die je geest maakt, bepaalt ook wat je gaat doen.

Lees verder

Maar wanneer ga je nou écht op zelfverdediging?

Als ik aan vrouwen vertel dat ik lesgeef in zelfverdediging, is de meestgehoorde opmerking: “Gaaf! Maar ik zou alleen op zelfverdediging gaan als ik het écht nodig heb.”

Als eerste reactie begrijp ik dit – want het is natuurlijk een eng onderwerp en met enge onderwerpen hebben we liever niks te maken. Maar toch is dit idee een misverstand. Er zijn genoeg redenen waarom het juiste moment om op zelfverdediging te gaan altijd “nu” is.

Lees verder

Veiligheid en communicatie

Een contactmodelWat je leert bij zelfverdediging moet generaliseerbaar zijn naar de rest van je leven, anders gaat het niet werken. Zelfverdediging gaat niet over “technieken” leren, maar om de beste versie van jezelf te worden die je kunt zijn, en niet alleen een veilig, maar een mooi en gelukkig leven te vinden.

Deze blogpost is een aanvulling op de vorige (sorry, het vervolg over broflakes moet dus nog even wachten). Vorige keer schreef ik over rechten en veiligheid. Dat geldt natuurlijk voor fysieke veiligheid; maar het probleem geldt evengoed voor communicatie. En tenzij je een erg gewelddadige levensstijl hebt, kom je veel vaker in situaties die gaan over communicatie dan over vechten.
Lees verder

Rechten, veiligheid en vakantie

In mijn vorige blogpost beschreef ik die ene vriendin die zichzelf en anderen altijd in gevaar brengt. Tijdens de les werd overduidelijk: Ja, die vriendin kennen we allemaal. Als je uit bent gaat ze praten met die man van wie je onmiddellijk al ziet: neeeee, niet doen! En in allerlei situaties neemt ze grote risico’s. Het is net alsof ze het niet ziet…

Maar wacht even, is het niet je recht om te kunnen doen wat je wil?
Lees verder

Strategie komt voor techniek

Deze demonstratie is niet waar die klem voor bedoeld is.Op de middelbare school hadden we een leraar tekenen. Als je niet wist hoe je je tekening beter kon maken, ging je naar zijn bureau. Hij pakte je vel papier en hield het voor zich, bekeek elk onderdeel en dan het geheel, en meestal stelde hij dan een vraag: “Wat zou er gebeuren als je dit element meer accent gaf? Wat zou er gebeuren als je hier een andere kleur gebruikte?”

Ergens, toen hij al een paar jaar onze leraar was, tekende hij een poppetje op het bord; of, nou ja, een poppetje… een ovaal (het hoofd) met een driehoek (de neus). Op dat moment besefte ik ineens: hij had nog nooit iets voorgedaan. Hij kon ongetwijfeld geweldig tekenen, maar wij hadden nog geen schets van hem gezien.
Lees verder